Przyczyny wpadania w poślizg przed motocyklistów

Jak rozpoznać utratę przyczepności opon?

To najczęstsze pytanie wśród motocyklistów, którzy osiągają duże prędkości po zakrętach. Jak rozpoznać, kiedy przednia lub tylna opona traci przyczepność? Prawdziwą sztuką jest opanowanie umiejętności kontrolowanego poślizgu, co potrafi niewielu kierowców. Okazuje się, że to jedyny sposób, aby wyczuć moment granicy przyczepności opon. Granica ta jest niezwykle cienka, co pokazuje, że motocykliści to bardzo dobrzy kierowcy, którzy nie tylko jeżdżą na torach wyścigowych.

Rodzaje uślizgów

Istnieje wiele rodzajów poślizgów, ale możliwe zakończenia są tylko dwa. Mianowicie lowside oraz highside. Pierwszy z nich to upadek spowodowany uślizgiem przedniego koła, a highside to utrata panowania nad tylną oponą. Z tych dwóch mniej bolesny jest lowside, zarówno pod względem zdrowia kierowcy, jak i jego portfela. Poślizg przedniego koła to normalnie wyglądający upadek na jezdnię, gdy motocyklista zaczyna składać się w zakręt.

Przyczyny utraty przyczepności

Najczęstszą przyczyną jest oczywiście nadmierna prędkość wchodzenia w zakręt, brawura oraz niedostosowanie stylu jazdy do panujących warunków atmosferycznych. Często też części motocyklowe jakimi są opony, nie są w stanie nadającym się do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Kolejnymi powodami wpadania w poślizg są błędy techniczne motocyklisty, np. za dużo przedniego hamulca podczas składania motocykla, zbyt duże pochylenie z zamkniętym gazem podczas jazdy.